به گزارش خبرگزاری میزان، مزایای ثبت قرارداد رهن و اجاره یک ملک مسکونی در دفتر اسناد رسمی نسبت به بنگاه املاک چیست؟
هزینه ثبت این قراداد در کدامیک قانونی تر، محکمتر و اقتصادی است؟
سند رسمی قابل انکار و تردید نیست و علاوه بر اینها دولت هم از مفاد سند رسمی حمایت کرده و اجرای آن را تضمین میکند. سند رسمی لازم الاجراست و بدون اینکه نیاز به طرح دعوا در دادگاه داشته باشد، مفاد آن از طریق دوایر اجرای ثبت، قابل اجرا است.
این در حالی است که هیچیک از این مزایا، در خصوص اسناد عادی، نظیر آنچه که در بنگاههای مشاوران املاک تنظیم میشود، وجود ندارد.
مهمترین کار مشاوران املاک معرفی مؤجر و مستأجر به یکدیگر است و در این زمینه حقالزحمه خود را نیز باید دریافت کنند؛ اما گام بعدی و تنظیم اجاره نامه را بهتر است برعهده دفاتر اسناد رسمی گذاشت و مالک و مستأجر را برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه معرفی و راهنمایی کرد.
مشاوران املاک نه مامور رسمی دولت هستند و نه تنظیم اسناد در حدود صلاحیت آنهاست، بنابراین آنچه که در دفاتر مشاوران املاک تنظیم میشود، سند عادی خواهد بود.
برای اینکه مردم بتوانند سند اجاره را به صورت رسمی درآورند باید آن را در دفتر اسناد رسمی تنظیم کنند. اگر اجارهنامه رسمی باشد به عنوان یک سند رسمی تلقی شده و از مزایای اقدام قانونی برای تخلیه یا دریافت اجور معوقه از طریق اجراییه صادره از سوی اداره ثبت برخوردار میشود و شخص موجر میتواند بدون مراجعه به دادگاه از دفترخانه یا اجرای ثبت، صدور اجراییه برای تخلیه یا وصول اجارهبها را درخواست کند. در حالی که اسناد عادی اجاره از این مزیت برخوردار نیست.